Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW Active Sound Design: zvuk nové M5 je „nastavený” reproduktory
25.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jízdní výkony nové M5 budou jistě fenomenální, ale některé technologie v ní aplikované vám pozvednou obočí a puristům tlak. Jako třeba systém Active Sound Design starající se o umělý zvuk v kabině.
Namísto másla jíme rostlinné tuky, maso nahrazujeme separáty míchané s kůží, do grilovaných hamburgerů přidáváme grilovací aroma a nedávno se mi do rukou dostaly lahodné telecí párky, ve kterých byla celá dvě procenta telecího. Naše doba bohužel vypadá jako jeden kůň na jednoho slavíka v oné slavičí paštice.
Proč ta gurmánská vložka? Odpověď je nasnadě, tento přístup je velmi blízký také výrobcům automobilů. Nevěříte? A co interiéry vylepšené hodnotnými karbonovými nálepkami, plastovým hliníkem, téměř přírodní kůží či dřevem s rastrem. Imitace difuzorů, falešné koncovky výfuků, neprodyšné mřížky odvětrávání a nasávání. Jsme krmeni iluzemi tam i tady.
Někam do tohoto prostředí náležitě zapadají také generátory umělého zvuku motoru pro elektromobily, i když tady bych to ještě pochopil jako bezpečnostní pojistku upozorňující chodce a cyklisty na blížící se auto či jako prostou snahu odstranit strach kupujících z přesednutí do auta nevydávajícího téměř žádný zvuk. Ale co když někdo použije reproduktory audio-systému v „běžném“ autě na přenos zvuku motoru do interiéru, místo aby decibely proudily do kabiny přirozenou cestou? Někdo jako BMW? V něčem jako M5?
Je to k nevíře, ale přesně to se stalo. Zvuk přeplňovaného vidlicového osmiválce není nebo nesmí být natolik výrazný, aby to iritovalo okolí, ale pokud jej chce pořádně slyšet posádka, může si posloužit tlačítkem. Nežertuji. Podle BMW budou mít cestující v nové M5 „ještě přímější připomínku výkonů v celé své kráse pomocí technologie přinášející výrazný zvuk vysokovýkonné V8 do kabiny“.
Prostě jde o to, že elektronika s názvem Active Sound Design bude přes audio reprodukovat zvuk osmiválce. Digitální signál je přitom zpracovávaný řídicí jednotkou motoru, která bere do úvahy otáčky, zatížení, rychlost vozu, moment zapalování v každém válci a frekvenční rozsah výfuku. Zní to hi-tech a sofistikovaně, ale nebylo by prostě snazší pustit jej do interiéru normálně?
Samozřejmě že bylo, ale proč bychom si drbali levé ucho levou rukou, když můžeme pravou. Drbátkem. Na baterky. A protože německá důslednost je proslulá, zvuk je rovnoměrně reprodukován zvlášť pro každé z pěti sedadel a přepnutím z režimu Sport do Sport + se přiostří nejen odezva motoru na plyn nebo řazení (v případě automatu), ale též „akustický zážitek uvnitř vozu“. Co to bude příště? Generátor ekologicky nezávadného kouře od gum?




Mít dobrý přirozený zvuk motoru dnes už podle BMW nestačí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 10 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva