Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW 5 E34 mohlo vypadat jako Gran Coupe a řada 8 už 80tých letech
7.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že někteří geniální umělci dokázali předběhnout dobu, zní trochu jako klišé. Jenže práce Ercola Spady z roku 1982 dosvědčuje, že o prázdnou frázi jít nemusí.
Žijeme v době, kdy se automobilky snaží oslovit někdy znuděné, jindy technickými kvalitami nových vozů nepobavené zákazníky novými typy karoserie, které dokážou zaujmou alespoň vzhledem. Všemožných kříženců označovaných i v českých zemích za crossovery bychom našli v nabídkách dnešních automobilek nespočet, jedním z těch typických je pokus zkřížit sedan s kupé. Opravdu nejde o novou ideu, však brzy zřejmě vznikne i takto koncipovaná Škoda, dříve než automobilky hlavního proudu ale s podobnými nápady začali výrobci, kteří se rádi označují za „prémiové”.
BMW v tomto případě průkopníkem nebylo, se vším začal konkurenční Mercedes CLS a až dnes si můžete pořídit třeba také šestkové Gran Coupe, které cílí stejným směrem. Stačilo ale málo a už někdejší řada 5 s označením E34 (vyráběna byla v létech 1987 až 1996) mohla touto koncepcí ohromit. A možná také zklamat.
Těžko říci, jak by zákazníci v osmdesátých letech reagovali na takový nápad, zvláště když na designově podobně řešenou řadu 8 i o několik let později říkali ne. Buď jak buď, z dnešního pohledu je velmi zajímavé, že už v roce 1982 vyrukoval tehdejší šéfdesignér BMW, dnes oprávněné uctívaný Ital Ercole Spada, s designovým návrhem pětky E34, která „čtyřdvéřová kupé” přinejmenším evokuje.
Z našeho pohledu velmi elegantní a nadčasový designový návrh vytáhli na světlo světa Italové z fóra Byci a můžete si tak sami prohlédnout, co Spada namaloval před neskutečnými 32 léty. Pokud ve výsledku uvidíte trochu pozdější sedmičky E32 (1986-1994), je to tím, že i tenhle model má na svědomí Spada, třebaže u BMW skončil v roce 1983. Řadu 5 E34, která přišla na trh o rok později, údajně jen ovlivnil. Možná méně, než by se slušelo, tohle podle nás vypadá sakra lépe než sériový vůz s velmi „těžkou” zádí, kterému lehkost a elegance zrovna vlastní nejsou. Posuďte sami...


Návrh BMW 5 E34 z pera Ercole Spady vypadá dodnes sexy
O sériové E34 od J Mayse se to už říci nedá
Spadovy myšlenky se ovšem zračí jak v pozdější sériové sedmičce E32...
...tak nepochybně i v řadě 8 E31. Na ní ale na rozdíl od sedmičky oficiálně žádný podíl neměl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 10 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva