1914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny

Rádi bychom se tomu nesmáli, ale to prostě nejde. Pokud je tohle budoucnost, pak jde o zlý sen - promarnit skoro 1 400 koní a 41 milionů Kč na tak mizerný výsledek je travestií svého druhu a nechápeme, že se tím výrobce vůbec chlubí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

1914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny

19.8.2023 | Petr Miler

1914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny

/

Foto: Rimac

Rádi bychom se tomu nesmáli, ale to prostě nejde. Pokud je tohle budoucnost, pak jde o zlý sen - promarnit skoro 1 400 koní a 41 milionů Kč na tak mizerný výsledek je travestií svého druhu a nechápeme, že se tím výrobce vůbec chlubí.

Když přijde řeč na dynamiku elektromobilů, výrobci se obvykle ohání jejich zrychlením v přímém směru. To jim jde, na rozdíl od spalovacích motorů není těžké vydolovat z těch elektrických stovky a tisíce koní, které je navíc možné mnohem efektivněji využívat díky jejich přesnějšímu ovládání. Hru elektromobilům pořád kazí těžké baterky, ale protože s 500kilovým akumulátorem můžete snadno spojit 500 i 1 500 koní, není ve výsledku složité dosáhnout převahy skoro nad čímkoli.

Jednou, dvakrát, možná desetkrát? Záleží na tom, v jaké disciplíně, kde a kdy se s elektromobilem pustíte do sprinterských klání, ale jde to a nikdo se neptá, jak moc je to udržitelné či opakovatelné. Jakmile ale dojde na komplexitu okruhové jízdy, kde vůz musí také brzdit, musí zatáčet, musí zvládnout pracovat s provozní teplotou nejrůznějších částí vozu od pohonu přes brzdy až po pneumatiky, je najednou veškeré dynamické kouzlo pryč. A samotní výrobci přichází s důkazy, ze kterých bolí srdce.

Dosud se na tomto poli snažila Tesla, jejíž výkony ze Severní smyčky Nürburgringu by daly na film nazvaný Tristní a tristnější, neboť potřebovala extrémně silný Model S Plaid, aby dosáhla času odpovídajícímu spalovacímu vozu s méně jak polovičním výkonem. Všemu ale nyní dal korunu chorvatský Rimac, jehož Nevera s 1 914 koňmi zvládla Nordschleife v čase 7:05,298 a... chlubí se tím. Což je obtížné chápat, zvlášť když tomu říká rekord. Připomíná to rekord v běhu jednonohých atletů s amputovanými ušními boltci - prostě rekord v kategorii, kterou si sami vytvoříte, aby šlo o nějakém rekordu mluvit.

Fakticky platí jediné - auto s hmotností asi 2,3 tuny potřebovalo skoro 2 000 koní, aby se ani nedostalo pod 7minutovou mez. A to žádný rekord není. S cenovkou v USA začínající na 2 050 500 USD (přes 45 milionů Kč) dostalo nakopáno i od Porsche 911 GT3 RS s cenou 223 800 USD (ani ne 5 milionů Kč), které na tomtéž místě zvládá čas 6:44,85. A stačí mu na to 525 koní. Navíc to může dělat celý den dokola a dokola, Rimac ani náhodou.

Je to tak neuvěřitelně výmluvná ukázka inferiority elektrických aut v určitých disciplínách, že to až bere dech. Rimac v reakci na tuto připomínku říká, že Nevera je GT, zatímco GT3 RS je pomalu okruhový speciál. Protestovali bychom, protože použitá verze Nevera Time Attack Edition s pneumatikami Michelin PS Cup2R bude mít kvůli provedeným úpravám ke skutečnému GT daleko, ale budiž. Pak je tu ovšem třeba Ferrari 296 GTB, což je ryzí GT, které si i v rukou amatéra připsalo na stejné okruhu čas 6:58,70. A pořád mu stačí méně než poloviční výkon i méně jak šestinová cena. A je to Ferrari. Vedle toho nám Rimac přijde jako oživlý „generál Failure” v přímém přenosu, ale posuďte sami.


1914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 1 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 011914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 2 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 021914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 3 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 031914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 4 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 041914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 5 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 051914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 6 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 061914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 7 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 071914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 8 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 081914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 9 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 091914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 10 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 101914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 11 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 111914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 12 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 121914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 13 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 131914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 14 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 141914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 15 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 151914koňový elektromobil se chlubí „rekordem”, který je o 20 sekund horší než u 525koňového spalovacího auta za desetinu ceny - 16 - Rimac Nevera Time Attack Edition 2023 Nordschleife 16
Auto z videa níže, které je uvozeno slovy „bending physics”, tedy ohýbání fyziky, působí jako špatný vtip. Rimac Nevera fyziku neohnul, to ona dohnala jeho. S 1 914 koňmi výkonu by měl být dynamicky v jiné dimenzi než 525koňové Porsche, ale není, je o třídu či dvě horší. Foto: Rimac

Zdroj: Rimac

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše